Jumat, 05 Maret 2010

HAKEKAT BERWUDHU bag.3

Usap kedua telinga.Telinga yg sering mendengarkan paraunya dunia.Yang kita kira sebagai suatu kemerduan.Telinga yang berbisik kebusukan dan kedustaan telinga yang menikmati gunjingan demi gunjingan.Kenapa telinga kita bagaikan seperti telinga orang2 munafik,lebih senang menjadi orang yg tuli dengan telinga hati.

Bermunajatlah "yaa ALLAH Jadikan diriku tergolong orang2 yg mendengarkan ucapan yg benar dan mengikuti yang paling baik.TUHAN pendengaran telingaku panggilan2 syurga di dalam syurga bersama hamba2Mu Yg baik".

Lalu basuh kaki sampai ke dua mata kaki.Kaki yg melangkah ke dalam dunia yg berlari mengejar syahwat dan kehinaan yg bergegas dalam pijakan dan kelezatan pesonanya.Kaki yg terpeleset ke jurang kemunafikan dan kezaliman terlukan oleh syahwat dan emosi,dendam,iri dll.Haruslah segera dibasuh dgn air ahlak.Air yg bersumber dari adab dan bermuara ke samudra Ilahiyah.

Basulah kedua kaki agar langkah2 menjadi semangat baru untuk menuju ALLAH menapak tilas jalan ALLAH basuhlah dengan air yg mengalir wajah semesta menjadi jalan lurus.Selebihnya wudhu adalah taubat,penyucian jiwa,pembersihan bathin dilembah istighfar.Jangan lupakan disetiap basuhan wudhu kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar